Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

freedale

Subjektivita vs. objektivita

Vážení

Možná by chtělo si uvědomit, jak vlastně stanovuje ČEZ ceny. Pokud máte roční vyúčtování, nelze se divit, že platíte 1776,- bez daně za energie a DPH celý rok. Tato cena je stanovena někdy přibližně v červnu - srpnu s přihlédnutím k dlohoudobému a předpokládanému vývoji na burze. Na tento rok byla vypočítána na oněch 1776,-/MWh, a tuto cenu budete platit celý rok 2009. Aby jste mohli platit aktuální cenu, kopírující burzu, jsou určené tarify MĚSÍC a KVARTÁL. Např. u tarifu KVARTÁL pro II. čtvrletí 2009 bude tato částka násobena koeficientem 0,53, čím bude kopírovat cenu na burze a za měsíce duben - červen budete platit jen cca 950,-.

Je to  ten samý případ, kdy silná koruna ohrožovala české importéry, protože měli nasmlouváno 1€ za určitou částku a hodnota € byla úplně někde jinde.

Možná by nebylo od věci, než někoho osočovat, hlouběji porozumnět problematice daného tématu a získat objektivní náhled.

A mimochodem, největší položka je za dopravu elektřiny, kterou vyžaduje ERÚ.

0/0
20.4.2009 2:01

beef-eater

Sranda...

Tak jsem si to tu pročetl a musím říct,že  "mfdnes-bulvar" a "delfinek" (tipuji to na mgr. ekonomie MBA BBA),kteří slepě věří všemocné ruce trhu jsou fakt dojemní. Srandovní jsou jejich zaklínadla "nabídka-poptávka" a "burza".Pánové,nabídka-poptávka ovlivňuje ceny tak možná u rohlíků,kde máme vzájemně si konkurující pekárny na každém rohu.Ale ne u ČEZ,kterému konkurují tak leda neoficiální "dceřinné společnosti",které je možné spočítat na prstech jedné ruky.A burza?To by asi mohla být velmi užitečná věc.Pokud by ale na té energetické neobchodoval jen ČEZ s ČEZem.Neříká se tomu spekulace?I když ono i to obchodnování je v případě PXE hodně silné slovo.Objemy obchodů jsou tam totiž v 99% času ve výši 0.Navíc tak nějak nevím,proč když je to ta všemocná burza si nemůžu koupit třeba pár MW já a zkoušet je prodat někam dál.Nebo si je nechat a spotřebovat doma ledničkou energetické třídy "E". ;-)

0/0
26.2.2009 16:04

Paroubkovy slzy

Já jsem s ČEZem spokojený.

Vlastním jednu milióntinu jeho akcií a z ročních divident (po zdanění!) uhradím celou roční spotřebu elektřiny v domácnosti.

(Pro voliče KSČSSD: jedna milióntina znamená 1 tisícovka z každé miliardy vyplacené na dividendách.)

0/0
21.2.2009 22:45

ilna

Krabi, mfdens-bulvar, delfinek

- jak jste placeni v tom vašem pí ár oddělení? Od hodiny, od jednoho příspěvku nebo dokonce od jednoho řádku??

0/0
18.2.2009 13:24

mfdnes-bulvar

Re: Krabi, mfdens-bulvar, delfinek

jasne, kazdy kdo neco rekne proti kritice cezu, tak je hned cezem placeny - takhle uvazuje jen naprosty zamindrakovany idiotR^

0/0
18.2.2009 13:35

beef-eater

Re: Krabi, mfdens-bulvar, delfinek

Tak jsem si to tu pročetl a musím říct,že  "mfdnes-bulvar" a "delfinek" (tipuji to na mgr. ekonomie MBA BBA),kteří slepě věří všemocné ruce trhu jsou fakt dojemní. Srandovní jsou jejich zaklínadla "nabídka-poptávka" a "burza".Pánové,nabídka-poptávka ovlivňuje ceny tak možná u rohlíků,kde máme vzájemně si konkurující pekárny na každém rohu.Ale ne u ČEZ,kterému konkurují tak leda neoficiální "dceřinné společnosti",které je možné spočítat na prstech jedné ruky.A burza?To by asi mohla být velmi užitečná věc.Pokud by ale na té energetické neobchodoval jen ČEZ s ČEZem.Neříká se tomu spekulace?I když ono i to obchodnování je v případě PXE hodně silné slovo.Objemy obchodů jsou tam totiž v 99% času ve výši 0.Navíc tak nějak nevím,proč když je to ta všemocná burza si nemůžu koupit třeba pár MW já a zkoušet je prodat někam dál.Nebo si je nechat a spotřebovat doma ledničkou energetické třídy "E". ;-)

0/0
26.2.2009 16:05

Delfínek

Re: Krabi, mfdens-bulvar, delfinek

Abych mohl vyvracet nepravdy, nemusim byt hned zamestnancem CEZu. Kdyz tu nekdo bude tvrdit, ze 1+1=3 a ja se ohradim, nemusim byt zamestnancem univerzity.

0/0
18.2.2009 14:13

mfdnes-bulvar

Re: Krabi, mfdens-bulvar, delfinek

jsou veci, ktery nevysvetlis, i kdyby byl ilna profesorem matematiky....;-D

0/0
18.2.2009 14:24

beef-eater

Re: Krabi, mfdens-bulvar, delfinek

Tak jsem si to tu pročetl a musím říct,že  "mfdnes-bulvar" a "delfinek" (tipuji to na mgr. ekonomie MBA BBA),kteří slepě věří všemocné ruce trhu jsou fakt dojemní. Srandovní jsou jejich zaklínadla "nabídka-poptávka" a "burza".Pánové,nabídka-poptávka ovlivňuje ceny tak možná u rohlíků,kde máme vzájemně si konkurující pekárny na každém rohu.Ale ne u ČEZ,kterému konkurují tak leda neoficiální "dceřinné společnosti",které je možné spočítat na prstech jedné ruky.A burza?To by asi mohla být velmi užitečná věc.Pokud by ale na té energetické neobchodoval jen ČEZ s ČEZem.Neříká se tomu spekulace?I když ono i to obchodnování je v případě PXE hodně silné slovo.Objemy obchodů jsou tam totiž v 99% času ve výši 0.Navíc tak nějak nevím,proč když je to ta všemocná burza si nemůžu koupit třeba pár MW já a zkoušet je prodat někam dál.Nebo si je nechat a spotřebovat doma ledničkou energetické třídy "E". ;-) 

0/0
26.2.2009 16:05

LordTI

Pohádka

Pane Chvojko, považuji spíše za pohádku Váš článek. Neříkám, že některé věci v článku nejsou pravdivé, ale příště, než něco napíšete, zkuste si zjistit pravdivé informace, než vypustíte hrst nesmyslů(pro někoho komplexů) do světa! Nadávat na něco, když se tomu nějakým způsobem daří, je typicky česká vlastnost, nezapadejte do tohoto průměru!;-)

0/0
18.2.2009 10:13

powers

Re: Pohádka

Muzete byt, prosim, konkretnejsi? Co je tam za nesmysly? Ze Topolanek a jeho parta vcetne ERU a UOHS nefunguji? Ze elektrina je na tretine ceny lonskeho roku a my platime vic?

0/0
18.2.2009 13:52

Delfínek

Re: Pohádka

Na zaklade ceho ma Topolanek, ERU a UOHS zasahovat? Jiz nekolikrat zde bylo psano, proc doslo ke zdrazeni, kdyz aktualni cena je nizsi, Vy nectete, Vas problem ...

0/0
18.2.2009 14:20

powers

Re: Pohádka

uplatnit zakon o cenach ve vyrobe? Zmenit zakony a vyhlasky a stanovovat cenu elektriny jinak?

0/0
20.2.2009 15:04

Delfínek

Re: Pohádka

Jaký konkrétní zákon myslíte? Jak "jinak" stanovovat cenu elektřiny? Jak zabráníte, aby elektřina s "jinak" stanovenou cenou nebude vykoupena obchodníky a prodána za cenu tržní? ČEZ by přišel o zisk z rozdílu "jinak" stanovené elektřiny a ceny tržní. Obchodník by onen rozdíl pohltil.

0/0
21.2.2009 17:52

sprav

zvýšení životního standardu

koždého paneláku vlastní jadrený reaktor:-)

Bohatě stačí ten co živí Letadlovou loď nebo ponorku... a uživí celé 4-8 tisícové město ;-D

0/0
18.2.2009 9:54

sprav

někde jsem četl

výrok: NELZE VĚŘIT NĚKOMU JEHOŽ PŘÍJMENÍ JE JMÉNO.

Asi něco na tom opravdu bude...

0/0
18.2.2009 9:52

krabi

kdo je nespokojen s ČEZem může kupovat jinde

viz www.eru.cz - a ejhle, ČEZ je nejlevnější 8-o

0/0
18.2.2009 9:09

mfdnes-bulvar

Re: kdo je nespokojen s ČEZem může kupovat jinde

presne tak, jenze vysvetlete to ruznym Chvojkum a podobnym SPONELum....

0/0
18.2.2009 10:54

powers

Re: kdo je nespokojen s ČEZem může kupovat jinde

Ono nejde o to, jestli je CEZ prodej nejlevnejsi, ale o to, ze CEZ pri vyrobe proudu ma marzi 60 procent, coz by mel stat kontrolovat z pozice antimonopolniho regulatora

0/0
18.2.2009 13:54

Delfínek

Re: kdo je nespokojen s ČEZem může kupovat jinde

1) Nejaky "antimonopolni regulator" ma pravo ovlivnovat zisk firmy?

2) Elektrina se prodava za trzni ceny, nikoliv za vyrobni naklady. Kdo ma vyrobni naklady nizsi, vydelava vice ... jeho plus.

0/0
18.2.2009 14:18

mfdnes-bulvar

Re: kdo je nespokojen s ČEZem může kupovat jinde

hm, mozna bychom meli zavest regulaci marzi na vsechny druhy zbozi neee? pokud cez vyrobi elektriku za korunu a proda za pet, tak je to proste v poradku, je to otazka stretu nabidky a poptavky...kdyby mel problem tu elektriku za 5,- prodat, tak ji musi zlevnit... nevim, co je na tom divneho. jedine, ceho regulaci dosahnete je to, ze se bude elektrikou plytvat a bude na pridel... to vazne chcete??

0/0
18.2.2009 14:27

blabla1

Re: kdo je nespokojen s ČEZem může kupovat jinde

máš to skoro správně, páč to takhle funguje v prostředí kde je konkurence, což u dodavatele elektřiny není (samozřejmě vím o pseudokonkurenci).

Nebo máš pocit, že si můžeš vybrat jinýho, ale skutečně jinýho dodavatele?

0/0
23.2.2009 0:19

Delfínek

Re: kdo je nespokojen s ČEZem může kupovat jinde

Ano, můžete si vybrat jiného, skutečně jiného dodavatele.

0/0
23.2.2009 5:20

vnislav

Rád bych se dozvěděl,

od koho vlastně ČEZ tu elektřinu vloni na podzim tak draho nakoupil. Jasně, že na burze, ale od koho. ZASE JEN OD ČEZu (z 90%). Zřízení a fungování burzy je naprosto kontraproduktivní, protože teď slouží pouze jako zástěrka pro udržení nesmyslných cen. ;-(

0/0
18.2.2009 9:09

krabi

Re: Rád bych se dozvěděl,

ČEZ vyrábí asi 60% elektřiny v ČR a dost exportuje. takže cca 50% elektřiny vyráběji pro spotřebu v ČR jiní

0/0
18.2.2009 9:10

Delfínek

Re: Rád bych se dozvěděl,

1) Pokud by burza neexistovala nebude se muset elektricka energie nakupovat?

2) Jak dle Vas urcovat cenu elektricke energie a jak ji pruhledne zobchodovat?

0/0
18.2.2009 9:31

Bubeneč

Re: Rád bych se dozvěděl,

Pokud je pravda, že poptávka po elektrické energii v Evropě převyšuje nabídku, pak volné obchodování nemůže vést k ničemu jinému, než ke zdražování. Což je u tak nezbytného zboží průšvih.

0/0
18.2.2009 9:45

Delfínek

Re: Rád bych se dozvěděl,

Ano, zdrazovani elektricke energie neni dusledkem politiky CEZu, ale danym pomerem nabidky a poptavky na trhu.

0/0
18.2.2009 11:22

Bubeneč

Re: Rád bych se dozvěděl,

Ne. Je to důsledek politiky Římana.

0/0
18.2.2009 11:51

Delfínek

Re: Rád bych se dozvěděl,

Chcete rici, ze drivejsi obchodovani s tzv. "Virtualni elektrarnou", kde se na zaklade obchodu se zlomkem produkce urcovala konecna cena, elektrickou energii nezdrazovalo a byl tento postup pruhlednejsi?

0/0
18.2.2009 12:19

Bubeneč

Re: Rád bych se dozvěděl,

Já nevím, jak se obchodovalo před Římanem ani jak funguje energetická burza. Pokud ale (v obecnosti) byla před Římanem cena regulována a Říman přešel na volný obchod, tak v situaci převisu poptávky nad nabídkou nic jiného než zdražení nastat nemohlo.

0/0
18.2.2009 12:27

Delfínek

Re: Rád bych se dozvěděl,

Regulace ceny silove elektriny se neprovadi jiz mnoho let, takze i pred Rimanem se volne obchodovalo, jen ne tak pruhledne.

0/0
18.2.2009 12:37

mfdnes-bulvar

Re: Rád bych se dozvěděl,

a jaka by tedy byla ta "smyslna" cena? pocitam tak 50 haleru za kilowattu ze?

0/0
18.2.2009 13:45

mfdnes-bulvar

tyhle brekoty

nymandu mam fakt rad... kazdej jenom rve, jak je draho, ale aby hledal moznosti, jak usetrit, to neeeee. proste mame nejakej zivotni standard a jsme lini hledat reseni. misto toho, aby tihle sponelari jasali, ze se bude s elektrinou zase o neco mene plytvat, tak radeji budou kecat, jak je elektrina draha. no jo, mily, pane, holt si nebude moci dovolit spotrebice energ. tridy "E", holt nebudete moci doma svitit jak na lesy, holt budete muset hejbnout zadkem a hledat uspory. a to se vam proste nechce, ze? navic na tomhle tematu se lze lacine zviditelnit a luza vam bude tleskat.....Rv

0/0
18.2.2009 8:55

TetaJane

Re: tyhle brekoty

znám spoustu lidí, kteří aktivně využívají různé úspory elektrické energie...od úsporných žárovek přes šetrné spotřebiče až po vypinání každého světla a všeho co by mohlo "žrát" elektřinu...ale při takových cenách elektrické energie se jaksi moc ušetřit prostě nedá:-P

0/0
18.2.2009 9:26

mfdnes-bulvar

Re: tyhle brekoty

slovo "nejde" nebo "neda" pouzivaji akorat plačky... jsou i jine moznosti, napriklad si koupit akcie CEZu a mit dividendu - letos bude vyplacet cca 50,- na akcii, akcie dnes stoji 611,-, takze je to temer 10% vynos...a kdo vam dneska da 10%?? takze asi tak... vsechno jde, kdyz se chce..

0/0
18.2.2009 10:53

ilna

Re: tyhle brekoty

No - řvete spíš vy, než pan Chvojka. A srovnám-li obsah toho řvaní, tak prohráváte.

0/0
18.2.2009 13:20

mfdnes-bulvar

Re: tyhle brekoty

a v cem konkretne? nebo to uz je nad vase sily a vase iq?

0/0
18.2.2009 13:35

sezam

Re: tyhle brekoty

Já nesouhlasím s tvorbou ceny díky jakési burze plné burziánů,spekulantů apd...proč se cena elektřiny od ČEZu neodvíjí od výrobních nákladů plus přiměřený zisk?

Je to český podnik,postavený z peněz daňových poplatníků a teď nás ten podnik, jako poděkování, pěkně holí.Vymlouvá se přitom na nějakou burzu.ČEZ je přeci výrobce a to on může diktovat ceny elektřiny.A taky to dělá.Jen nechce vypatat nenažraně,tak se vymlouvá např. třeba na tu burzu.Ale na druhou stranu je to pro stát zdroj příjmů,tak se asi nějaké regulace za strany státu nedočkáme.

Trocha patriotismu by ale neškodilo.

Já - lůza už nevím jak bych více uspořil.Tak už netopím elektrikou,ale topím kamnama na tuhá paliva.Tak to má být?Měli bychom tedy všichni přestat topit elektřinou a i jinak omezit spotřebu elektřiny?

Já myslím,že kdyby jsme začli všichni spořit a vznikl by výrazný převis nabídky nad poptávkou,tak by to bylo určitě taky špatně a ČEZ by si vymyslel jiný důvod k dalšímu zdražování

0/0
23.2.2009 8:49

Delfínek

Re: tyhle brekoty

Dobře, takže ČEZu nařídíme prodávat za výrobní náklady plus přiměřený zisk (neznám definici přiměřeného zisku, ale budiž). Dejme tomu, že výsledná cena bude 1.000Kč/MWh. Tržní cena el. energie  v okolních státech bude například 1.600 Kč/MWh.

Jak zabráníte tomu, že nějaký obchodník ČEZáckou elektřinu nevykoupí za 1.000Kč/MWh a neprodá ven nebo v tuzemsku tržně za 1.600Kč/MWh? Výsledek bude takový, že ČEZ přijde o 600Kč/MWh, obchodnik si přilepší o 600Kč/MWh a zákazní zaplatí tržně stále stejnou částku 1.600Kč/MWh?

0/0
23.2.2009 9:07

barbarrosa

modří bratři v triku jsou nepoučitelní.

Fakt je,že ČEZ prodává předraženou energii,během roku ZDRAŽUJE né že né a modří volové se jich ještě zastávají.Nepochopitelné.A ta jejich SNAHA pomoci lidem je zase podvod na kterém vydělají akorát manažeři,nikdo jiný.

0/0
18.2.2009 8:46

krabi

Re: modří bratři v triku jsou nepoučitelní.

předraženou ? to jste jako ocejchnoval vy s myšlením plánovacího soudruha.....jestli je něco předražené nebo moc levné, o tom rozhoduje vždy trh a cenu elektřiny určuje burza, kde je takových ČEZu" několik, ČEZ na burze určitě nemá monopol....

0/0
18.2.2009 9:08

Raverr

Re: modří bratři v triku jsou nepoučitelní.

a kdy naposled Vám čez zdražil v jiné datum než 1. 1.???

0/0
18.2.2009 9:19

Delfínek

Re: modří bratři v triku jsou nepoučitelní.

Jak uz zde bylo psano ...

1) Kdyz CEZ prodava predrazenou energii, zakonite musi existovat elektrina nepredrazena. Kdo onu nepredrazenou energii prodava?

2) Kdy doslo ke zdrazeni rocniho produktu behem roku?

0/0
18.2.2009 9:28

cenzuraslova

Podemnou pro pana Pavla, ano i nám mnohokrát modrý cenzor

smazal !BOJKOTUJEME nákup modrých Reflex.LN,Iděs, protože se nezajímají o lid jen zesměňují a hlavně štvou proti evidentně vítězné LEVICI naklikávacími karmami jakože blogů!Rv[>-]

0/0
18.2.2009 8:36

slavex

V každém.................................... ! ! !

V každém případě na jakékoli "slevě" tato zlodějská firma vždy vydělá další miliardy, totéž se týká i "slev" mobilních operátorů, je to vždy jen hra se slovy a čísly na kterých ale vždy prodělá zákazník Rv [>-] Rv

0/0
18.2.2009 8:27

valissen

Dodnes mi nikdo nevysvětlil

jak je možné že ČEZ má nakoupenou drahou elktřinu za ceny z loňska. Podle mně je to jenom špatný podnikatelský záměr, který musím platit i já a všichni ostatní, ale v ČEZu za to berou pár korun odměn. Nedovedu si představit, že takhle funguje jakýkoliv jiný subjekt.

Co s tím dělat? Zatím (dokud to bude vyhovovat všem zainteresovaným kterým to nese)

bohužel nicRv

0/0
18.2.2009 4:15

Delfínek

Re: Dodnes mi nikdo nevysvětlil

Cena rocniho produktu se stanovuje jednou rocne nejpozdeji k 30.11. Tedy do te doby musi byt vsechna energie na rok nasledujici zobchodovana. Dle konkretnich obchodu se provede vypocet ceny. Pokud si zvolite mesicni produkt, tak tam se cena urcuje kazdy mesic dle aktualniho stavu na burze. Pro rok 2009 CEZ nakoupil 80% energie jiz v roce 2007 v ramci dvouleteho balicku z tehdejsiho pohledu za velice vyhodnou cenu, protoze pak doslo k strmemu rustu ceny elektricke energie na burze az k 90EUR/MWh. V prubehu leta/podzimu 2008 doslo ke snizeni ceny na burze a bylo dokoupeno zbyvajicich 20% energie s ohledem na blizici se termin stanovovani ceny pro rok nasledujici.

0/0
18.2.2009 7:22

dnb/

možná

by to spravilo nečíst nejdůvěryhodněnejvícnejnádhernější sexy slint v Mléčné dráze. 8-o

0/0
17.2.2009 23:29

PavelKoran

CENZOŘI, jste chudáci!

Vymazán byl příspěvek bez jediné vulgarity, prostě a čistě označující věci pravým jménem. Cenzoři, když jdete z práce, nemusíte na rohu zvracet? Sami ze sebe?

0/0
17.2.2009 23:09



NOVÝ KODEX BLOGERA

Petice

Jaké jsou novinky kromě Politické arény? Podívat se můžete tady.

Žebříčky



Redakční blogy

  • Redakční
               blog
  • Blog info
  • První pokus
  • Názory
               a komentáře

TIP REDAKCI & RSS

Najdete na iDNES.cz

mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.