Lesk a bída průzkumů veřejného mínění - kritika ČT

V ČR je zřejmě 125 procent obyvatel nad 18 let. Jinak si totiž nedovedu vysvětlit dva průzkumy o Lisabonské smlouvě, které vyšly jen několik hodin po sobě. A úplně opačný výsledek, to už nemůže být statistická odchylka. Tak dělá to Václav Klaus podle nás dobře nebo ne?

60 procent lidí si myslí, že prezident Václav Klaus odkládáním podpisu Lisabonské smlouvy poškozuje Českou republiku. Ale zároveň si 65 procent myslí, že prezident za nás bojuje a že ji podepsat nemá! Kde se stala chyba?

Oba články vyšly v rozmezí několika hodin: Nejdříve server iHNed citoval průzkum České televize - zde, potom Lidové noviny zveřejnily svůj vlastní zde.

Úplně opačný výsledek obou výzkumů prováděných ve stejných dnech na statisticky podobných vzorcích obyvatel není možný, tedy pokud....

Pokud nevezmeme v úvahu, že průzkum hanící Klausův postoj si zadala Česká televize hned po nedělních Otázkách Václava Moravce. Tam prezidentův tajemník Ladislav Jakl usvědčil moderátora tohoto pořadu ze zaujatosti. Pomiňme teď fakt, že si veřejnoprávní médium za peníze z mých koncesionářských poplatků nechává dělat exkluzivní průzkumy.

Pokud nevezmeme úvahu, že Lidové noviny prostřednictvím agentury Median položily otázku "Souhlasíte s postojem Václava Klause...", zatímco průzkum STEM se ptal na otázky takto: "Myslíte, že Václav Klaus poškozuje zájmy ČR..." a "Pokud nepodepíše Václav Klaus ani po verdiktu Ústavního soudu, měl by být odvolán?".

Je zřejmé, jak oba dva průzkumy musely dopadnout. Znamená to, že 60 procent lidí skutečně neví, jak má odpovědět, protože se s nimi nikdo nebaví. A je ostudou výzkumných agentur, že svými výzkumy takto manipulují. Průměrně vzdělaný sociolog přece musí umět položit nezaujatou otázku, která odhalí skutečnou preferenci dotazovaných. Jak potom věřit všem ostatním průzkumům například politických preferencí.

Lidové noviny jsou soukromé médium a mohou se ptát na cokoliv a kdykoliv, mohou být zaujaté, jak chtějí, pokud to konvenuje jejich čtenářům. Ale Česká televize nesmí - slovy Kodexu ČT - takto manipulovat veřejným míněním. "Na základě programu Rady Evropy pro veřejné vysílání Česká televize především vytváří svými pořady orientační bod pro všechny členy společnosti a podporuje soudržnost společnosti a integraci všech jednotlivců, skupin a společenství; zvláště se pak musí vyvarovat jakýchkoli forem kulturní, sexuální, náboženské či rasové diskriminace a společenské segregace."

A takový tento půrzkum rozhodně nebyl. Ladislav Jakl měl v neděli pravdu, zpravodajství České televize by se mělo přejmenovat na Hon na Václava Klause.

A průzkumné agentury by možná konečně mohly zkusit vyzkoumat náš SKUTEČNÝ názor.

JCH

 

 

 

Autor: Jiří Chvojka | pátek 16.10.2009 12:14 | karma článku: 27,89 | přečteno: 1756x
  • Další články autora
  • Počet článků 54
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 2060x
Místopředseda spolku Podvedení klienti, který se brání praktikám pojišťoven v kauze Investičního životního pojištění. Bývalý ředitel sekce vnějších vztahů ERÚ a již mnoho let podnikatel v Public Relations a pohostinství.

Seznam rubrik