ČEZ proti krizi: očekává Martin Roman milion nezaměstnaných?

Původně jsem chtěl psát o otravném b..., tedy nepořádku na Letné v souvislosti s budováním tunelu, ale Martin Roman mi prostě nedá spát. Že by nějaká firma bojovala sama proti krizi? Protože vláda nic nedělá? Protože se manažerům s miliardovými odměnami zželelo ubohých nezaměstnaných? Na to je potřeba se podívat blíže... 

Tricko Mart-in Rom-anwww.sponel.cz

Nečekal jsem, že budu muset tak rychle o ČEZ napsat druhý článek, když ten první se týkal informace předložené MF Dnes teprve včera (Další pohádka ČEZ...), ale aktivita PR oddělení tohoto energetického molocha mi nedává jinou možnost. Martin Roman opět vytáhl do boje za krásnější image svého monopolu a své královsky odměňované osoby. ČEZ si prý kvůli programu proti krizi uřízne ze svého zisku "stovky milionů korun". Vědí o tom akcionáři? Třeba ministerstvo financí?

 

Pojištění na nezaměstnané

Nejdřív se zaměřme na "odpuštění" záloh pro lidi, kteří po 1. březnu ztratí zaměstnání. Řekněme, že ČEZ pojistí všechny domácnosti, kterým dodává proud ČEZ Prodej, tedy zhruba 2 miliony domácností. Když má být pojištěná částka průměrně 4.000,- Kč na domácnost, bude se pojišťovat roční částka 8 miliard korun. To je pro pojišťovnu obrovský kšeft a určitě malé riziko, takže pojistka nebude tak drahá. S jedním velkým otazníkem: Kolik nově nezaměstnaných předpokládá Martin Roman po 1. březnu 2009?

Pokud bych vycházel z kupeckých počtů, dopracoval jsem se k následujícím číslům: ČEZ předpokládá náklady ve stovkách milionů korun, čili minimálně 200 milionů a řekněme maximálně 400 milionů. To znamená, že ČEZ počítá, že přibyde dalších přibližně 50 až 100 tisíc nezaměstnaných klientů ČEZ. Pokud počítáme, že stejně nezaměstnaných budou mít i 2 miliony domácností ostatních dodavatelů, vychází nám následující: Martin Roman předpokládá růst nezaměstnanosti o dalších cca 200 tisíc lidí po 1. březnu. A to už je tedy rána. Z čeho vychází toto číslo, jsme se od PR oddělení ČEZ samozřejmě nedozvěděli.

Možná to je horší, než tady předpokládám. Pokud jen pojistné bude činit několik set milionů korun za 9 měsíců, musí být riziko značné a nově nezaměstnaných bude třeba milion! A to jsem do snížení zisku nezahrnul to, že ČEZ si pojistné odečte jako daňový náklad.  

Dalším otazníkem zůstává, jak se toto "pojištění" promítne do cen na příští rok. Bude to ERÚ považovat za oprávněný náklad a dovolí to započítat do celkové ceny pro domácnost? Stanou se tyto kroky důvodem pro minimálně udržení cen elektřiny na příští rok?

 

"Podpora" podnikatelů

Jsem také zvědavý, kolik úlev přinese odsunutí záloh o třicet dnů pro malé podnikatele. Počítá se jako malý podnikatel třeba hotel Luční bouda? Zřejmě ano, proto uvedu příklad, který znám. Platba za elektřinu se od roku 2004, kdy byl hotel po rekonstrukci znovu otevřen, zvýšila z cca 150 tisíc Kč měsíčně na 270 tisíc Kč měsíčně. Spotřeba energie přitom klesla zhruba o polovinu (tepelná čerpadla, úspory, nové kotel a kuchyňské spotřebiče a řada dalších opatření). Celkově cena vzrostla za pět let přibližně na čtyřnásobek. Z tohoto úhlu pohledu je odložení záloh skutečně směšné.

Navíc, pokud se podnikatelé chovají vůči ČEZ podobně jako vůči většině dodavatelů, platí jim až při druhé upomínce, tedy s téměř 60denním zpožděním. Možná tedy, že ČEZ chce spíše napomoci větší disciplinovanosti svých zákazníků. Ale to už je možná příliš hluboká úvaha.

 

Sečteno a podtrženo: ČEZ nechutně využil krizi k vlastnímu zviditelnění, jsem rád, že mu na to alespoň většina diskutujících na idnes.cz neskočila a dopad pro obyčejné lidi a malé podnikatele je téměř nulový. Pokud se do věci nevloží ten, kdo má nástroje na regulaci cen elektřiny, tedy stát, může si tady monopolní výrobce proudu dělat PR akce dle vlastního uvážení. Takový marketing ale příliš pověsti ČEZ nepomůže. 

Autor: Jiří Chvojka | středa 18.2.2009 13:43 | karma článku: 25,46 | přečteno: 2189x
  • Další články autora
  • Počet článků 54
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 2060x
Místopředseda spolku Podvedení klienti, který se brání praktikám pojišťoven v kauze Investičního životního pojištění. Bývalý ředitel sekce vnějších vztahů ERÚ a již mnoho let podnikatel v Public Relations a pohostinství.

Seznam rubrik